Zuidrand en Scheldeland werken samen aan nieuwe gidsenopleiding

Op 13 februari 2021, over deze onderwerpen: Adviesraden, Cultuur, Gemeentebestuur, Patrimonium

De Streekvereniging Zuidrand en het Antwerpse deel van de toeristische regio Scheldeland rollen het komende jaar samen een nieuwe gidsenopleiding uit. Met het project ‘Gidsen zonder beperking’ ontvangen ze hiervoor van Toerisme Vlaanderen een subsidie van 36 704 euro.

Laagdrempelige opleiding aanbieden

Eind 2020 ontving de Streekvereniging Zuidrand, samen met Toerisme Provincie Antwerpen en Toerisme Rupelstreek vzw een subsidie in kader van het impulsprogramma ‘Iedereen verdient Vakantie 2020’ van Toerisme Vlaanderen. Met een laagdrempelige opleiding tot streekgids wil zij geïnteresseerde vrijwilligers en bestaande gidsen aantrekken.

‘Het idee om een opleiding tot streekgids uit te werken bestaat in de Zuidrand al langer’, geeft voorzitter van de Streekvereniging Zuidrand Bart Seldeslachts mee. ‘De Zuidrand is niet erkend als toeristische regio, maar heeft wel veel te bieden. Er bestaan al enkele losse initiatieven om geleide rondleidingen in onze streek aan te bieden, met een sterke uitschieter in Edegem, maar een echte ‘Zuidrand-gids’ bestaat nog niet. Daar willen we met deze opleiding een eerste aanzet toe geven.’

‘Vanuit Toerisme Provincie Antwerpen vinden we het belangrijk om in te zetten op drempelvrij toerisme. Het project ‘gidsen zonder beperking’ waar onze bestaande gidsen enkele gidstechnieken aangereikt krijgen, vinden we daarom een echte meerwaarde. Daarnaast delen we graag onze liefde voor onze toeristische regio’s naar onze inwoners en gidsen. Scheldelandkenner-Oost, de inhoudelijke opleiding over het Antwerps gedeelte van Scheldeland is hier ideaal voor. We kijken alvast uit naar deze samenwerking met Streekvereniging Zuidrand.’ zegt gedeputeerde Jan De Haes.

‘De Zuidrand is een regio met een sterke streekidentiteit. Nochtans zijn de vele troeven ervan, met name haar natuur, erfgoed, toerisme, recreatie en landbouw voor velen nog onbekend. De provincie Antwerpen zet als partner van de gemeenten en de streekvereniging op tal van manieren de schouders onder een streekgericht project waarbij we recreatie, landbouw en de versterking van de natuur willen versterken en dit initiatief past hier perfect in’, vult gedeputeerde Luk Lemmens aan, bevoegd voor de Zuidrand.

Door zowel te focussen op de inhoud (wat is de Zuidrand / Scheldeland-Oost?) als de vorm (hoe gids ik voor groepen?) kan je zowel als bestaande als nieuwe gids deelnemen aan deze opleiding.

Gidsen zonder beperking

De opleiding van de Zuidrand en Scheldeland-Oost gaat nog een stapje verder. De deelnemers komen niet alleen meer te weten over de streek waarin ze (zullen) gidsen, maar zullen ook handvaten en tips aangereikt krijgen om een rondleiding op maat van de groep aan te bieden. Met modules rond gidstechnieken voor kinderen, mensen met een fysieke beperking, slechthorenden en slechtzienden, wordt een brede waaier aangeboden om het bestaande aanbod aan rondleidingen in de regio’s uit te breiden en te versterken. Zo kunnen (toekomstige) gidsen voortaan iedereen laten genieten van de toeristische attracties in de regio’s. Voor ieder wat wils.

‘Het kwalitatief  en gastvrij ontvangen van bezoekers is voor de Rupelstreek altijd al een prioriteit geweest. Een opleiding als deze is dan ook een grote meerwaarde voor onze gidsen. Het is belangrijk dat bestaande gidsen de kans krijgen om zich bij te scholen en nieuwe technieken te leren beheersen. Voor geïnteresseerde vrijwilligers is het dan weer een ideale manier om de Rupelstreek beter te leren kennen. En natuurlijk hopen we dat we hen na de opleiding mogen verwelkomen in ons gidsenteam. Want enthousiaste en goed opgeleide gidsen zijn de ambassadeurs voor onze streek! ‘ voegt Axel Boen , voorzitter Toerisme Rupelstreek vzw, nog graag toe.

Alle informatie over de opleiding kom je vanaf eind maart te weten via de websites van de partners.

www.dezuidrand.be; www.provincieantwerpen.be; www.toerismerupelstreek.be