Nieuwe inspiratiegids Zuidrand laat je de streek ontdekken

Op 2 april 2021, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Cultuur, Gemeentebestuur, Middenstand, Patrimonium

De Zuidrand, dat is (net) niet Antwerpen, de perfecte schakel tussen stad en platteland. Dichtbij alles, met groene gebieden, eeuwenoude kasteeldomeinen en enorme forten. Tel daar talrijke fietsmogelijkheden, gezellige terrasjes, heerlijke streekproducten en leuke logeeradresjes bij en je hebt redenen genoeg om eens te komen proeven van de Zuidrand.

De nieuwe inspiratiegids van de Streekvereniging Zuidrand neemt je mee langs de mooiste plekjes en te ontdekken pareltjes van de streek. Je krijgt enkele proevertjes aangereikt, afgewisseld met tips om je bezoek aan de Zuidrand nog aangenamer te maken.

“De Zuidrand is ideaal gelegen en de perfecte uitvalsbasis voor een bezoek vanuit Antwerpen, Lier en Mechelen. Zowel via de fietsostrades als met de trein kan je starten aan je ontdekking van de streek”, vertelt voorzitter Bart Seldeslachts (N-VA). “Voor de bezoeker die de streek graag wat langer wil verkennen, biedt deze inspiratiegids enkele unieke overnachtingsmogelijkheden, van een kasteelhotel, tot een gezellige B&B of glamping.”

“De Zuidrand is een regio met vele troeven, met name haar natuur, erfgoed, recreatie en landbouw. De provincie Antwerpen zet als partner van de gemeenten en de streekvereniging op tal van manieren de schouders onder een streekgericht beleid. Inwoners en toeristen plukken hier al de vruchten van, maar hebben vaak een onvolledig beeld van wat de streek te bieden heeft. Deze inspiratiegids biedt een mooi totaaloverzicht”, vult gedeputeerde Luk Lemmens aan, bevoegd voor de Zuidrand.

Of je nu een bezoek brengt aan kasteeldomein Hof ter Linden in Edegem, een partijtje discgolf wil spelen in het Fort van Borsbeek, een wandeling maakt langs de oude spoorwegberm in Kontich, met de kinderen sterren gaat kijken bij volkssterrenwacht Urania in Hove, een sneukelroute volgt doorheen Mortsel, de molen van ’t Heiken in Aartselaar bezoekt of gezellig wil vertoeven in de tuin van het heemmuseum Den Aker van Lint, de inspiratiegids van de Zuidrand zet je op de juiste weg.

Neem je de streek graag mee naar huis? Dan heeft de gids enkele aanraders om streekproducten te proeven én te kopen. Lekkere biertjes, hoeve-ijs, notenoliën en zoete gebakjes laten je nog lang nagenieten van je bezoek aan de Zuidrand.

De inspiratiegids van De Zuidrand is te verkrijgen aan de onthaalbalies van de lokale besturen van Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel. Je vindt hem ook terug bij enkele lokale handelaars en logies.

Het volledige overzicht en de inspiratiegids in digitale vorm vind je via www.toerismezuidrand.be.