KOKON werking Waarloos verhuist naar de Sint-Michielsschool

Op 17 april 2023

Een actie binnen het meerjarenplan was dat het Lokaal Bestuur een oplossing zocht voor de werking van de buitenschoolse kinderopvang (BKO) te Waarloos, die momenteel gehuisvest is in de oude jongensschool. De infrastructuurmogelijkheden op deze locatie liepen volledig ten einde, en enkel met grote investeringskosten was een lange termijn werking voor onze BKO nog haalbaar.

Er was al langer de vraag om de buitenschoolse opvang anders te organiseren in Waarloos, zowel vanuit de school als vanuit de ouders. Maar ook vanuit de eigen begeleiders was er een nood om de huidige organisatie te veranderen en de opvang op de St-Michielsschool zelf te gaan organiseren.

De gemeenteraad keurde vandaag de terbeschikkingstellingsovereenkomst met het schoolbestuur OZCS (Onderwijsinrichtingen Zusters der Christelijke Scholen) goed. Dankzij deze overeenkomst zal vanaf 1 september 2023 de KOKON werking van Waarloos verhuizen naar de schoolinfrastructuur van de Sint-Michielsschool. KOKON werkt nauw samen met de directie van de Sint-Michielsschool om alle betrokkenen te informeren over de samenwerking en locatiewijziging. Zowel de leerkrachten, alsook de begeleiders van KOKON worden betrokken in de uitwerking van praktische afspraken om beide werkingen optimaal te laten samenwerken op de locatie.  Er worden 2 klaslokalen op de gelijkvloers ter beschikking gesteld voor minstens 3 schooljaren, inclusief een gemengd gebruik van refter, sanitair, turnzaal en speelplaats. We hopen hiermee een veel betere dienstverlening te bereiken én een veiligere organisatie, omdat er nu geen rijen meer georganiseerd dienen te worden.

We zien deze samenwerking als een mooi leerproces met veel nieuwe leerkansen. Het is alvast een mooie eerste stap ter voorbereiding van het nieuwe decreet BKO dat per 01/01/2026 in uitvoering zal treden.

Cindy Vanbaeden
Schepen van Welzijn, Personeel en Patrimonium