Buitenspeelseizoen geopend met buitenspeel-ABC !

Op 22 april 2020, over deze onderwerpen: Adviesraden, Cultuur, Gemeentebestuur, Jeugd, Milieu en Energie, Onderwijs, Sport, Veiligheid

Normaal was woensdag 22 april één van de hoogdagen van het jaar voor Kontichse kinderen. De jaarlijkse Buitenspeeldag zou het buitenspeelseizoen officieel openen, met allerlei activiteiten. Maar het corona-virus besliste daar anders over.

Daar lieten de Kontichse jeugddienst en schepen van Jeugd, Willem Wevers (N-VA) het niet bij: “We timmerden een buitenspeel-ABC in elkaar, om kinderen en hun ouders wat extra inspiratie te bieden. De quarantaine begint lang te duren en soms kan het makkelijk zijn om eens een goed ideetje ergens te pikken, dan zelf nog maar eens iets nieuws uit de mouw te moeten schudden.”, aldus Wevers.

Het buitenspeel-ABC bevat, vanzelfsprekend 26 verschillende spelletjes, voor elke letter één, die je in de tuin kan spelen. Het gaat van het bouwen van een apenparcours tot klassiekers als hinkelen, maar ook wedstrijdjes om bijvoorbeeld een boterham met choco bengelend aan een touwtje zo snel mogelijk op te eten. Voor ieder wat wils.

Wevers: “Er staan zowel spelletjes in om alleen te spelen, maar ook met je broers en zussen. Met  kinderen van buiten je gezin mag voorlopig jammer genoeg niet gespeeld worden, maar als we ons nu allemaal aan die maatregelen houden, kan dat hopelijk snel terug wel. We hopen op deze manier kinderen te prikkelen om zoveel mogelijk buiten te spelen en te bewegen.”

Je kan het buitenspeel-ABC vinden op de Facebookpagina “Jeugddienst Kontich”, op de website van het lokaal bestuur www.kontich.be of in de zijbalk van deze webpagina.
Op de Facebookpagina van de jeugddienst worden, sinds het begin van de lockdown, elke dag tips gepost over hoe je je dagen kan vullen.