Start van drie trajectcontroles in schoolomgevingen in Kontich vanaf 1 juni

Op 24 mei 2024

24 mei 2024

In de gemeente Kontich treden er op zaterdag 1 juni drie trajectcontroles in werking. De controles zijn gelegen in de Ferdinand Maesstraat, de Kapelstraat/Holle weg en in de Altenastraat/

Edegemsesteenweg/Helenaveldstraat.  In deze straten geldt er al reeds een zone 30.  De controles hebben als doel om de verkeersveiligheid te verhogen en gebeuren bewust in schoolomgevingen.
We stellen immers de meeste overtredingen vast in de scholenspits wanneer er veel kinderen en andere zwakke weggebruikers op de baan zijn.


De trajectcontroles vallen onder de GAS-5 wetgeving. Wie er minder dan 20 kilometer per uur te snel rijdt, ontvangt een boete van het lokaal bestuur Kontich. Wie er meer dan 20 kilometer per uur te snel rijdt, krijgt een brief van de politie en het parket. De grootte van de boete hangt af van de gereden snelheid. IGEAN staat in voor de verwerking van de boetes. De verdere opvolging gebeurt door de financiële dienst van het lokaal bestuur.

Burgemeester Bart Seldeslachts, licht toe: er gebeuren reeds controles door mobiele flitstoestellen maar deze creëren slechts een tijdelijk effect op één locatie. Met deze trajectcontroles kunnen we voortaan controleren op permanente basis en over een langere afstand. Met het geld dat we ontvangen uit deze controles versterken we onze verkeersveiligheid verder. Dit initiatief kost 812.000 euro. Een investeringskost die we als lokaal bestuur volledig zelf dragen. Verkeersveiligheid en handhaving zijn immers een kerntaak van de overheid die we zelf in handen willen houden.”

 

Schepen voor mobiliteit; Willem Wevers  vervolgt: “ We hopen hiermee op korte termijn een groot verschil te maken op vlak van effectief gereden snelheid. Auto’s sneller dan 70 km/u in die schoolomgevingen zijn geen zeldzaamheid. De remafstand van een auto die 30 km/u rijdt, is bovendien maar de helft van een wagen die 50 km/u rijdt. In conflictrijke zones, zoals woonkernen en schoolomgevingen, kan die kortere remafstand het verschil maken tussen een ongeval of niet.
En net dat is ons doel, Kontich veiliger maken en het aantal ongevallen (met gewonden) naar beneden krijgen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is