Renovatie van de gemeentelijke Academie: GASK.

Op 18 juli 2022
N-VA schepen Cindy Vanbaeden leidt dit project.

Onze Academie is niet enkel in trek  in onze gemeente, maar ook in de buurgemeenten heeft ze een zeer goede faam. Om de uitstekende onderwijskwaliteit in de toekomst te kunnen verzekeren dient het gebouw gerenoveerd te worden.

In 2019 werd een ambitieus masterplan opgemaakt voor de Academie. Hieruit werd o.a. het vervangen van het oude schrijnwerk (momenteel nog enkel glas) in de oude vleugel als dringende investering naar voor geschoven. We vonden het zeker belangrijk om de karakteristieke waarde van de gevel zo veel mogelijk te respecteren, maar het functionele gebruik en de EPB-waarden trachten we toch ook zo veel mogelijk na te streven. Met respect voor de werking van de academie wordt het schrijnwerk tijdens de schoolvrije dagen vervangen.

In een volgende fase is een uitbreiding van de academie voorzien bovenop de "rotonde", de tussenruimte tussen de oude en de nieuwe vleugel. Hierdoor lossen we reeds 2 problemen op: de lekkende glazen dakconstructie die dringend aan vervanging toe is, de toegankelijkheid van de leslokalen op de zolder en het tekort aan leslokalen wordt reeds gedeeltelijk ingevuld. Het ontwerp voor de uitbreiding van de rotonde laten we over aan een architect en hiervoor is ook een omgevingsvergunning verreist. We hopen dan ook snel het nieuwe ontwerp met jullie te kunnen delen.

Cindy Vanbaeden N-VA schepen Patrimonium