Persbericht: Kontich: N-VA en VLD + Lokaal besturen sluiten akkoord. Burgemeesterwissel na 4 jaar.

Op 22 oktober 2024

In Kontich hebben de N-VA van zittend burgemeester, Bart Seldeslachts, en VLD + Lokaal van lijsttrekker en schepen Wim Claes een akkoord gesloten om de gemeente de komende 6 jaar terug samen te besturen.
De N-VA zal, naast de burgemeester, ook 4 schepenen aanleveren. VLD + Lokaal 2 schepenen.
Bart Seldeslachts blijft nog 4 jaar burgemeester. Willem Wevers start als schepen, maar zal op 1 januari 2029 de burgemeestersfakkel overnemen. Bart Seldeslachts blijft daarna wel zetelen in het schepencollege als schepen.

Naast Cindy Vanbaeden komen er voor N-VA ook 2 nieuwe gezichten in het college. Met huidig gemeenteraadsvoorzitter, Peter Lambrechts, komt er voor het eerst in 12 jaar terug een Waarlozenaar in het schepencollege. Ook Peter Scholiers, een man met tientallen jaren ervaring in de financiële sector, wordt schepen.

Voor VLD + Lokaal zullen 2 vertrouwde gezichten mee het beleid in de gemeente uitzetten. Het gaat om 2 reeds gekende schepenen, Wim Claes en Luc Abrams, die als lijsttrekker en lijstduwer van VLD + Lokaal de meeste stemmen haalden op hun lijst.

Kersvers N-VA-gemeenteraadslid, Merel Akkermans, zal gemeenteraadsvoorzitter worden.

Bart Seldeslachts: “Ik ben blij dat de N-VA, samen met VLD + Lokaal, verder kan schrijven aan ons mooie verhaal voor Kontich en Waarloos. We willen massaal verder investeren in het openbaar domein, met extra aandacht voor de voetganger en groen. Ik wil zelf nog vele jaren mee het beleid bepalen, waarvan de eerste 4 jaar met heel veel zin als burgemeester. Daarna wil ik dat blijven doen als schepen. Het voelt aan als een juiste beslissing. In 2029 zal ik 13 jaar burgemeester geweest zijn. Het is voor mij het mooiste mandaat dat je kan bekleden in de politiek, maar bij momenten is het ook veeleisend en je moet tijdig durven vernieuwen.”

Wim Claes: “Het signaal van de kiezer was heel duidelijk. Beide meerderheidspartijen zijn beloond voor het gevoerde beleid en de huidige coalitie steeg dan ook van 15 naar 18 zetels. We gaan verder uitvoeren wat al op de planning staat, waarbij we ook ons verenigingsleven en handelaars heel erg zullen blijven koesteren en ondersteunen. Zij doen Kontich leven.”

De bevoegdheidsverdeling wordt volgende week bekend gemaakt.