Kontich koopt 2,2 hectare KMO-zone om natuurgebied te creëren

Op 20 juni 2024

De gemeenteraad besliste ,op voorstel van  de schepen van waterbeleid, Willem Wevers, om meer dan 2,2 hectare KMO-grond aan te kopen. Die gronden liggen tussen de industriezone Blauwe Steen en de Pauwhoevestraat. Daarmee wilt de gemeente het overstromings- en natuurgebied Schapenhagen heel sterk uitbreiden.

Willem Wevers: “Door deze aankoop vermijden we met 100% zekerheid dat er nog gebouwd kan worden in dit waterzieke gebied én kunnen we Kontich-Kazerne extra beschermen tegen overstromingen. Het geeft ons de kans om extra ruimte te voorzien voor waterbuffering, natte natuur én wandelpaden.”

Dat dat nodig is, werd nog geen dag later nog eens heel duidelijk gemaakt door het regenweer. Het huidige gebied van Schapenhagen stond helemaal onder water en ook de Babbelse plassen barstten uit hun voegen.

Wevers: “Het regenweer dat maar blijft aanhouden, drukt ons met de neus op de feiten en we kunnen niet anders dan hiermee rekening te houden bij onze investeringen. In dit geval een grote investering van 851.000 euro. Maar eentje waar de komende generaties van zullen kunnen blijven genieten. Zowel om gewoon een ontspannende wandeling te kunnen maken in het groen, maar ook omdat zo’n investering woningen beschermt tijdens langdurig natte periodes zoals nu en ook in langere droge periodes heel nuttig is.”