Het modernste dierenasiel van België - vind je in ... Kontich !

Op 21 februari 2016, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Gemeentebestuur
dierenasiel

Camera's die de hondjes en katjes overal kunnen volgen, speelweides met vijvers, een eigen ziekenboeg en 'parasol-kennels' die het sociaal contact tussen de dieren verbeteren: maak kennis met het ultramoderne dierenasiel van de Koninklijke Maatschappij voor Dierenbescherming (KMDA) in Kontich, dat zaterdag de deuren opent.

Het asiel en hotel voor honden en poezen kostte 1,5 miljoen euro en is gelegen aan de Moorstraat 2 Kontich. Het hele gebouw bestaat uit twee cirkelvormige kennels die verbonden zijn met een administratieve ruimte, waar ook de ziekenboeg voor de opvang van poezen en puppy's zich bevinden. Het administratieve gedeelte beschikt over beeldschermen waarop het doen en laten van de dieren over heel de site kan gevolgd worden.

"Met de cirkelvormige kennels kunnen wij heel wat ruimte besparen", vertelt Els De Belder, dierenarts en beheerder van KMDA. "Er zijn bijna geen gangen. Wij kunnen de honden in een oogopslag zien. De dieren hebben een beter sociaal contact. Vroeger kon de hond in het laatste hok niets zien. Per zeven hokken is er een speelweide met een ondiepe vijver, zodat de dieren buiten kunnen ravotten. Hoe socialer de hond is, hoe meer hij mag buiten komen. Een ander voordeel van de parasols is dat het lawaai evenredig verspreid wordt."

"Al van in 2006 hadden we plannen om hier een asiel te bouwen. Met giften, sponsorgelden en vooral legaten geraakten we aan de nodige fondsen. Het idee om de cirkelvormige kennels te bouwen hebben we opgedaan in Engeland. Daar hebben ze het meeste ervaring met de opvang van honden. Het worden ook wel eens 'parasol-kennels' genoemd. Een van de kennels is voorzien als hotel. De parasols hebben een diameter van 32 meter, waar we in het totaal 60 dieren kunnen herbergen", legt Els uit.

In 1998 kreeg KMDA het bericht van de overheid dat het asiel in de Bredastraat in Antwerpen moest plaats ruimen voor de Lange Wapperbrug. Daarom werd er naast de nieuwbouw in de Vossenschijnstraat, in 2000 een verouderd gebouw in Kontich gekocht op een perceel van 2,5 hectare. Aanvankelijk was het gebouw eigendom van een hondenkweker. Vanaf 1993 werd het omgebouwd tot hondenpension. "Wij kwamen toen van de hel in de hemel", herinnert Els zich nog. KMDA-Kontich beschikt over drie dierenverzorgers, die dagelijks meer dan de handen vol hebben. Vooral met het reinigen van de hokken. Zondag 21 februari tussen tussen 11 en 16 uur is het kijkdag voor het publiek. Bijkomende info wordt weergegeven op de website www.kmda.be

(MARC CEULEMANS - Gazet Van Antwerpen)