U bent hier
Gemeentebestuur gaat extra grote parking aanleggen
Het gemeentebestuur stelt dezer dagen het vernieuwde mobiliteitsplan voor aan de gemeenteraadscommissie. Daarin wordt de visie van de gemeente op alles wat met mobiliteit te maken heeft vastgelegd. Eens het mobiliteitsplan voorlopig aanvaard wordt door de gemeenteraad, volgt een openbaar onderzoek, waarna de gemeenteraad het mobiliteitsplan definitief kan aanvaarden.
Eén van de belangrijkste knelpunten in Kontich is de parkeerproblematiek. Schepen van mobiliteit Willem Wevers (N-VA): “We lieten een parkeerduuronderzoek uitvoeren. Het verbaast niet dat er weinig parkeerplaatsen vrij zijn overdag in het centrum. Wagens blijven ook veel langer staan dan de toegelaten 2 uur in de blauwe zone. Die langparkeerders zorgen ervoor dat iemand die snel even bij de beenhouwer of bakker wil binnenspringen lang moet zoeken naar parkeerplaats. Zo creëren we zelfs meer verkeer in het centrum, zogenaamd parkeerzoekverkeer. Dat kan niet de bedoeling zijn.”
Wevers wil daarom de langparkeerders meer aan de rand van het centrum laten parkeren en stapte daarop naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Hij vroeg of AWV het stuk expressweg parallel aan de Spoorwegstraat (op het einde van de Molenstraat), wilde overdragen aan de gemeente. Ondertussen hebben de gemeente en AWV een akkoord over de overdracht en wordt het mogelijk om daar een randparking aan te leggen. Het stuk expressweg waar het verkeer nu richting E19 rijdt, wordt dan dubbelrichtingsverkeer. Wevers: “AWV voerde tellingen uit en deze wijziging zou geen problemen opleveren op het vlak van doorstroming.”
Wevers: “Dit is strategisch een enorm belangrijke stap voor de gemeente. De parkeerplaatsen in het centrum zijn absoluut nodig voor mensen die 2 uur of minder in de gemeente moeten zijn. Moet je een halve of hele dag in Kontich zijn, is het geen ramp om een stukje te stappen. Eigenlijk zit je nog altijd vlakbij het centrum, op enkele meters van de winkelstraat en 300 meter van de kerk. Zo blijft Kontich goed bereikbaar met de wagen, maar zal het centrum toch weer wat autoluwer worden.”
Hoeveel parkeerplaatsen er komen staat nog niet vast. Er is in elk geval meer dan voldoende ruimte. Wevers vermoedt dat er zeker een 70-tal parkeerplaatsen gecreëerd zullen worden, maar het kunnen er ook meer of minder zijn. Dat zal bij het ontwerp nog blijken.
Door de controles in de blauwe zone op te voeren wilt men de langparkeerders, vaak mensen die in Kontich lesgeven of werken, naar de nieuwe randparking leiden. Daardoor komen parkeerplaatsen in het centrum vrij voor mensen die een korte stop maken. Op termijn werk gemaakt worden van een echt dorpsplein waar de auto niet alomtegenwoordig is. “Maar eerst moeten we mensen een alternatief bieden om te parkeren en daar maken we de komende maanden werk van. De parking moet in 2017 geopend kunnen worden.”