Blauwe zone wordt groter in Kontich

De blauwe zone in Kontich-Centrum wordt vanaf 1 juli een heel stuk groter. In de blauwe zone kunnen bewoners met een bewonerskaart onbeperkt parkeren, maar mensen die buiten de zone wonen moeten hun parkeerschijf leggen achter de voorruit.

Schepen van mobiliteit, Willem Wevers (N-VA): “Na de aanleg van de randparking aan de Spoorwegstraat zijn er nu in totaal 150 parkeerplaatsen voor bezoekers van ons centrum die langer dan 2 uur willen blijven. Wie lang wilt winkelen, uitgebreid wilt tafelen, of gewoon komt werken, kan daar dus perfect terecht met zijn auto. Door de blauwe zone uit te breiden willen we stimuleren dat bezoekers die parking meer gaan gebruiken en dus niet langer in de woonstraten die vandaag net buiten de blauwe zone vallen. Uit een parkeerduuronderzoek bleek immers dat de straten die we nu toevoegen aan de blauwe zone ook een hoge parkeerdruk kennen. Zo komen er in het centrum zelf parkeerplaatsen vrij voor bewoners én bezoekers die maar een kort bezoek brengen.”

De blauwe zone wordt uitgebreid met de Rubensstraat en Drabstraat (beide tot Kongostraat), Kongostraat, Kruisstraat, Witvrouwenveldstraat, Van Dyckstraat, Jordaensstraat, Noordstraat en Edegemsesteenweg (beide tot Nieuwstraat), Nieuwstraat, Schoolstraat, Schuttershofstraat. + Hofstraat, Ooststatiestraat (tot Hofstraat). De straten die vandaag reeds in de blauwe zone vallen, blijven uiteraard tot de blauwe zone behoren.

De eerste parkeerkaart blijft gratis voor alle bewoners, maar er wordt ook een nieuwe mogelijkheid gecreëerd. In tegenstelling tot wat vandaag het geval is, kunnen bewoners die niet over een oprit of garage beschikken een tweede bewonerskaart aanvragen, tegen betaling.
Wevers: “Nu we de blauwe zone fors uitbreiden, willen we mensen met 2 wagens ook niet voor een voldongen feit zetten en deze uitweg bieden. Omdat auto’s heel wat publieke ruimte innemen en we niet willen dat iedereen zonder nadenken 2 wagens op straat parkeert, kost een tweede parkeerkaart 200 euro. We hopen dan ook dat mensen op zoek gaan naar alternatieven zoals een garagebox, of beter nog, gebruik gaan maken van het openbaar vervoer of gaan autodelen. Poppy, een organisatie die deelauto’s ter beschikking stelt, startte immers net  en voorziet constant een 12-tal deelwagens in onze gemeente. Misschien heeft niet iedereen die tweede wagen echt nog nodig, als er dergelijke alternatieven beschikbaar zijn. Minder auto’s zijn immers niet enkel een goede zaak voor de verkeersveiligheid, maar zorgen er ook voor dat we in straten meer kunnen gaan ontharden en vergroenen, wat ons centrum ook aangenamer en frisser maakt.”

Vanaf 1 juli zal het lokaal bestuur de parkeercontroles niet meer zelf uitvoeren, maar gaat het hiervoor samenwerken met een extern bedrijf, Indigo.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is