Verslag gemeenteraad februari 2017

Publieksvragen

Bewoners van de Holle Eikaard hebben vragen bij de plannen van een warenhuis aan de Ooststatiestraat om uit te breiden. Het openbaar onderzoek hiervan loopt nog, dus inhoudelijk kan het gemeentebestuur hier nog geen stelling innemen. Wel is het zo dat er op voorhand geen overleg met de gemeente was over het ingediende dossier. Het gemeentebestuur verzekert dat er geen extra water naar de Beemden zal vloeien, en dat er in tegendeel juist de intentie is om de waterhuishouding te verbeteren bij eventuele ingrepen op de warenhuissite. Zo wordt bijv. de mogelijkheid onderzocht om het water van deze site, en een deel van de Beemden erachter, in de richting van de N1 af te leiden, wat een grote verbetering zou moeten betekenen voor de Beemden-wijk.  Het dossier van deze site staat bovendien ook in verband met de heraanleg van de Beemdenlaan, met nieuwe riolering en ondergrondse buffers, van de Beemdenlaan.

Opnieuw herhalen bewoners van de Metseraard hun vraag over de geldigheid van het openbaar onderzoek naar een servitudeweg voor het bouwproject aan de Keizershoek. Ze hebben ook nieuwe vragen bij de ontbossingsaanvraag voor 762 m² door de projectontwikkelaar. Schepen van Ruimtelijke Ordening en Milieu, Wim Annaert (Dorpslijst Sander) antwoordt dat het dossier op een moeilijk moment ingediend werd door de ontwikkelaar, maar dat de gemeente de procedure wel gevolgd heeft. Het deel bos dat uitgedund moet worden om de wintergrachten rond het bouwproject te herstellen, is erg beperkt en er zal indien nodig inderdaad boscompensatie gebeuren.

Geagendeerde punten

De nieuwe statuten voor het Bibkwintet (een samenwerking tussen de bibliotheken van Kontich, Hove, Lint, Boechout en Edegem) worden unaniem goedgekeurd. Op vraag van de fractieleidster van Vlaams Belang antwoordt schepen Veerle Van Dyck (Dorpslijst Sander) dat er inderdaad een nieuw maar heel fatsoenlijk bedrag afgesproken werd tussen de bibliotheken ingeval een boek moet overgebracht worden naar een andere gemeente om het uit te lenen.

Er wordt kennisgenomen van het gewijzigde meerjarenplan voor het OCMW, zoals dit op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van januari 2017 goedgekeurd werd.

De wijzigingen in de personeelsformatie worden unaniem goedgekeurd, zoals ze grondig besproken werden op de laatste commissie voor bestuurlijke aangelegenheden.

Ook de politieverordening om een nieuw terrasreglement in te voeren, wordt unaniem goedgekeurd. Dit regelement omvat enkel seizoensterrassen en geldt daarom telkens van 1 maart t.e.m. 15 november. Vaste terrassen zullen onder het bouwreglement vallen. Er is vooral geprobeerd om iedere zaak de kans te geven om een tijdelijk terras te plaatsen, maar met aandacht voor de veiligheid van rolstoelgebruikers of van mensen met rollators of kinderwagens.

De gunningsvoorwaarden om aan het einde van de Molenstraat een randparking te ontwerpen om langparkeerders de kans te geven om dicht bij het centrum te parkeren, worden ook unaniem en zonder opmerkingen goedgekeurd. De opmerkingen die gegeven werden tijdens de voorgaande commissie grondgebonden zaken, zullen aan de ontwerper meegedeeld worden, zo verzekert schepen voor mobiliteit en openbare werken Willem Wevers (N-VA). Hij voegt er aan toe dat de middelen om deze parking aan te leggen, beperkt zullen worden, ook om ervoor te zorgen dat deze er voldoende snel kan komen.

Toegevoegde punten

Peter Lambrechts (fractieleider N-VA) lanceert het idee om een sneeuwtelefoon op te starten in Kontich en Waarloos, tegen de komende winter. Hij benadrukt dat buren en familie nog steeds aangemoedigd moeten worden om te helpen, maar senioren of mindervaliden die echt hun voetpad niet geruimd krijgen, zouden dan naar dit gemeentenummer kunnen bellen. Schepen Willem Wevers (N-VA) looft dit initiatief, en benadrukt dat zowel qua aansprakelijkheid als de praktische organisatie bekeken zal worden door het gemeentebestuur. OCMW-voorzitster Mia Wauters (N-VA) voegt toe dat ze ook wil bekijken of de vrijwilligerswerking ook mee ingezet zou kunnen worden.

Mondelinge vragen

Jorn Verbeeck (SP.A) en Luc Blommaerts (CD&V) vragen het gemeentebestuur om de ontsluiting en de geluidsmaatregelen rond het transportbedrijf op Saetenrozen zo snel mogelijk in orde te krijgen. De deputatie van de provincie heeft immers de milieuvergunning bevestigd. Schepen Wim Aanaert (Dorpslijst Sander) geeft aan dat de deputatie in feite de visie van het gemeentebestuur volgt. Het gemeentebestuur heeft niet gewacht om de opvolgingscommissie op te starten, door burgemeester Bart Seldeslachts (N-VA) en schepen Willem Wevers (N-VA). Deze levert sinds augustus 2016 goed overleg op met het bedrijf en de buurtbewoners. Zo is het wildparkeren nu zo goed als voorbij, doen stewards hun werk enz. De situatie op het terrein verbetert hierdoor, maar natuurlijk wil het gemeentebestuur zo snel mogelijk werk maken van een geluidswal en vooral van een ontsluiting. Schepen Willem Wevers (N-VA) haalt daarom aan dat de visie van AWV hiervoor niet blindelings gevolgd werd, omdat het gemeentebestuur ook eerder meent dat een meer centraal gelegen verbinding beter zou zijn. Wim Annaert (Dorpslijst Sander) vermeldt voor de volledigheid nog dat er inderdaad geen akoestisch onderzoek gebeurde rond de site van het transportbedrijf, maar dit omdat het probleem duidelijk was. Er werd bij de beoordeling van dit dossier uitgegaan van het meest negatieve scenario bij zo’n akoestisch onderzoek in feite.

Eddy Verbist (CD&V) haalt aan dat er geen sanitair voorzien is in of aan de douches. Schepen Pieter Defoort (N-VA) geeft aan dat dit een bewuste keuze is, omwille van hygiënische redenen vooral. Dat de afvoeren van de douches niet goed zouden werken, wordt door schepen Defoort opgenomen met de bevoegde diensten.

Walter Claes (VB) haalt aan dat, naar aanleiding van de recente commotie rond adviesraden en raden van bestuur van intercommunales, ook in Kontich nog meer inspanningen zouden kunnen geleverd worden om de gemeenteraadsleden hier beter over te informeren. Schepen Joost Fillet (Dorpslijst Sander) haalt als voorbeeld de participatie door een Chinese partner in Eandis aan, en andere voorbeelden, waarbij in commissies in onze gemeente deze zaken echt wel besproken worden met gemeenteraadsleden. Maar hij haalt natuurlijk ook aan dat dit altijd nog beter kan, i.h.b. naar de eerstvolgende raad voor Eandis in mei 2017. Burgemeester Bart Seldeslachts (N-VA) verzekert de gemeenteraad ervan dat er in het huidige gemeentebestuur geen cumuls of hoge vergoedingen voorkomen.

Tenslotte meldt raadslid Griet Van Gaver (N-VA) het ongenoegen over de Franstalige affiches aan een net gerenoveerde schoenwinkel langs de N1. Vanuit de N-VA fractie vraagt zij om winkels en winkelketens op zijn minst op te roepen om Nederlandstalige affiches en aankondigingen te gebruiken in onze gemeente. De fractieleidster van Vlaams Belang haalt aan dat volgens haar de taalwetgeving hiervoor ook kan aangewend worden. Burgemeester Bart Seldeslachts (N-VA) wil dit zeker bekijken, en zal sowieso een oproep lanceren.