Sneeuwtelefoon voor oudere en minder mobiele mensen

Op 20 februari 2017, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Gemeenteraad, Senioren, Veiligheid

Raadslid Peter Lambrechts (N-VA) diende een voorstel in om een sneeuwtelefoon op te richten. Ouderen en minder mobiele mensen zullen via deze lijn hulp kunnen inroepen om de stoep sneeuwvrij te maken. Het politiereglement verplicht bewoners om bij ijzel, sneeuw of vorst op het trottoir voor hun woning een veilige doorgang te garanderen voor voetgangers. Voor ouderen en minder mobiele mensen is het ruimen van winterse neerslag op het trottoir vaak een probleem. Daarom stelde raadslid Lambrechts voor om een gemeentelijke sneeuwtelefoon op te richten, zoals reeds opgericht in Aartselaar en Kapellen. Via deze lijn kan men iemand oproepen om de sneeuw te komen ruimen. “Die taak kan de gemeente bijvoorbeeld in handen geven van de medewerkers van de Sociale dienst of de PWA-dienst,” stelt Lambrechts voor. Hij vindt niet dat deze dienstverlening gratis moet zijn. “Geen enkele dienst van de gemeente is immers gratis. Uiteindelijk betaalt de belastingbetaler toch altijd mee.”

De gemeenteraad keurde het voorstel principieel goed. Het gemeentebestuur gaat tegen volgende winter de modaliteiten verder uitwerken. “We moeten bijvoorbeeld weten wie er verantwoordelijk is wanneer de medewerkers van de sneeuwlijn het aantal oproepen niet kunnen bijhouden. Stel dat er dan een ongeval gebeurt…” (phde - GVA)