Overleden kindjes stralen nog in Sterretjesboom

Op 10 december 2017, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Cultuur, Gemeentebestuur, Patrimonium, Verkiezingen

DROOM VAN OVERLEDEN SCHEPEN ANJA RENS IN VERVULLING

Op de begraafplaats van Kontich werd gisterenavond de Sterretjesboom officieel ingehuldigd. Het kunstwerk krijgt een centrale plaats in de sterretjeweide en wordt een plek waar ouders terecht kunnen om afscheid te nemen van hun levenloos geboren kindje. Het was wijlen schepen Anja Rens, die een jaar geleden uit het leven stapte, die met het initiatief begon.

Het ijzige winterweer weerhield een zeventigtal mensen niet om af te zakken naar de begraafplaats van Kontich voor de officiële inhuldiging van de Sterretjesboom. Het is Kontichs kunstenaar Pol Pazmany die de Sterretjesboom maakte nadat zijn ontwerp door een jury werd geselecteerd. De boom krijgt een centrale plaats in de sterretjesweide, achteraan op het kerkhof, naast de kindergraven. Op die manier wil de gemeente de ouders een rustige plek aanbieden, waar zij waardig en ingetogen afscheid kunnen nemen van hun levenloos geboren kindje. Ouders die dat willen, kunnen een sterretje laten wapperen in de boom met daarop de naam van hun kindje. Dat de Sterretjesboom gisteren werd ingehuldigd, is niet toevallig. Elke tweede zondag van de maand december steken mensen over heel de wereld een kaarsje aan om de overleden kinderen te herdenken.

”December is een maand vol feestdagen en familiebijeenkomsten. Voor sommige mensen zijn dit net donkere dagen”, vertelt schepen Marleen Van den Eynde (N-VA). “Het verlies van een kind is voor ouders de moeilijkste ervaring om te verwerken. We kiezen ervoor om ouders te erkennen in hun rouwproces en de sterretjesweide is een ideale plaats om solidariteit te tonen. We hopen dat een bezoek aan de sterretjesweide ouders warmte en steun biedt in deze moeilijke periode.”

Erkenning

Het oorspronkelijk initiatief kwam van schepen Anja Rens (N-VA), de zus van zangeres Yasmine. Zij stapte op 21 december van vorig jaar, zeven jaar na haar betreurde zus, onverwacht uit het leven. Haar opvolgster Marleen Van den Eynde, zette het project verder. Het resultaat is een sterretjesboom van drie en een halve meter hoog, gesmeed uit 110 stangen van elk vijf millimeter dik.

Voor de ouders van levenloos geboren kindjes is zo’sn plek erg belangrijk. Natatscha verloor zelf twee kindjes en zit in de lotgenotengroep Cozapo.

”Een plek om ergens heen te kunnen om te bezinnen en stil te staan bij wat er jou overkomen is erg belangrijk in het verwerkingsproces. Het feit dat je een naam kan achterlaten op de boom is een vorm van erkenning dat het kindje er wel geweest is. Voor ouders betekent zo een erkenning erg veel. Vandaag is het nog steeds zo dat de wet kinderen die sterven voor de 180 dagen, niet erkent als kinderen. En dat is erg jammer.”

De inhuldiging werd opgeluisterd door muziek en voordracht. Ondanks de gure wind en het koude winterweer, was het een moment van warmte en ontroering, die vele aanwezigen niet onberoerd liet. (HLN Kontich)

***

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de site www.zelfmoord1813.be.