Lokaal bestuur en Ferm openen troostplekken op 4 locaties

Op 4 juli 2021, over deze onderwerpen: Adviesraden, Afdelingswerking, Gemeentebestuur, Jeugd, OCMW, Patrimonium, Senioren

Zondag 4 juli openen vrouwenorganisatie Ferm en het lokaal bestuur Kontich “troostplekken” op vier locaties in onze gemeente. Concreet gaat het om een troostplek per Ferm - afdeling in Kontich:

• Sint-Rita: in het park over het St Rita college
  • Kontich – Centrum: in het Altenapark
  • Kontich - Kazerne: de Groene Weg
  • Waarloos: Hessepoellei, tussen de speeltuin en het bos

De plekken werden geopend:

• om 10 uur aan Sint – Rita door schepen Marleen Van den Eynde (N-VA)
  • om 11.30 uur in Waarloos door schepen Wim Claes (Open-VLD)
  • om 14 uur in het Altenapark door schepen Cindy Vanbaeden (N-VA)
  • om 16 uur in Kontich-Kazerne door burgemeester Bart Seldeslachts (N-VA)

“Een troostplek is een groen plekje dat voor iedereen toegankelijk is. Waar je troost kunt vinden en samen met je buurt of gemeente in het najaar bloembollen plant als symbool voor verbondenheid, hoop en kracht. En in het voorjaar, wanneer de bloemen groeien en bloeien, herdenken en gedenken we onze dierbaren”, vertelt schepen van welzijn Cindy Vanbaeden.

“Alle troostplekken hebben enkele gemeenschappelijke kenmerken. Zo is er steeds een link met de natuur of een groen plekje, staat er een troostpaneel met een inspirerend gedicht en plant je er in het najaar de bloembollen”, vult schepen van groenzorg Wim Claes aan.

“Verder heb je de regie zelf in handen” zegt Linda van Ferm. “Samen met het lokaal bestuur zoek je een geschikte locatie en bepaal je hoe de troostplek eruit zal zien. Om het jou wat makkelijker te maken, ondersteunt Ferm je met een uitgebreid draaiboek en mooi materiaal. Met de campagne PlantTroost willen we een bron van troost zijn voor iedereen die worstelt met gemis, verlies, afstand of afscheid. Een belangrijk onderdeel van de campagne zijn de troostplekken”, besluit ze.

Meer info op www.samenferm.be/netwerk/planttroost/troostplekken