Kontich een hartvriendelijke gemeente;

Op 16 oktober 2023

Dagelijks krijgen ongeveer 30 mensen in België een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Slechts 5 à 10% overleeft dit. Door binnen 3 tot 5 minuten te starten met de reanimatie en door een automatische externe defibrillator (AED) te gebruiken, verhoog je de overlevingskans van het slachtoffer tot 70%

Daarom nam onze schepen van welzijn, Cindy Vanbaeden,  het initiatief om van Kontich een 'hartvriendelijke' gemeente te maken en maakte ze een actieplan op.

We voorzien enerzijds bijkomende AED toestellen op ons grondgebied. Anderzijds verzorgen we in samenwerking met het Rode Kruis opleiding voor de eigen medewerkers. De ambitie is om minstens 10% van de medewerkers op te leiden. Het schepencollege gaf vandaag alvast het goede voorbeeld en nam zelf ook deel aan de opleiding. Via de gemeentelijke website en dankzij de gratis opleidingen die het Vlaamse Kruis al jaren verzorgt, sensibiliseren en informeren we ook onze burgers. Bijkomend willen we ook inzetten op sensibilisatie bij bedrijven om hun AED’s publiek toegankelijk te maken, alsook te laten registreren.