Gemeentebestuur wil verdwijnpaal voorzien in Ooststatiestraat

Op 18 november 2016, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Gemeentebestuur, Jeugd, Middenstand, Onderwijs, Veiligheid

Sinds de aanpassingen aan het verkeerscirculatieplan ViVo verhindert een knip in de Ooststatiestraat al het doorgaand verkeer, uitgezonderd de bussen van De Lijn en hulpdiensten. “Al van in het begin zocht het gemeentebestuur manieren om deze knip beter af te dwingen.” zegt schepen Willem Wevers (N-VA). “We zijn verder blijven nadenken. De bedoeling is altijd geweest om tijdens de drukke spits het verkeer in het centrum meer te spreiden. Van in het begin was het voor de N-VA-fractie ook belangrijk om te zoeken naar een goed evenwicht tussen de veiligheid voor fietsers en voetgangers en minder files in het centrum enerzijds en een vlotte toegang tot de handelaars in ons dorp anderzijds.”

Met een verdwijnpaal denkt het gemeentebestuur nu de gecombineerde oplossing gevonden te hebben. Willem Wevers: “De paal zal op weekdagen naar boven gebracht worden tussen 7u en 9u ’s morgens en van 15u30 tot 19u ’s avonds. Op woensdagnamiddag zal de paal ook vanaf 12u omhoog zijn.”

De aanbesteding staat op de agenda van de gemeenteraad van november. “Dit systeem werd dan ook al uitvoerig besproken op een voorgaande gemeenteraadscommissie,” aldus Willem Wevers.

Hulpdiensten en lijnbussen zullen altijd doorgelaten worden. De Ooststatiestraat zal nog steeds aangegeven worden als een doodlopende straat. Willem Wevers: “Er zullen ook flankerende maatregelen komen, zoals een voorrangsregeling voor de momenten dat de paal naar beneden is en manieren om het autoverkeer in de Ooststatiestraat en in de Hofstraat af te remmen.”