Gemeentebestuur wil meer ambtenaren op de fiets naar het werk

Op 18 mei 2017, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur, Gemeenteraad, Milieu en Energie, Mobiliteit, Veiligheid

Met een subsidie moedigt het gemeentebestuur zijn ambtenaren aan om het woon-werkverkeer per fiets te doen. Wie 50% van zijn verplaatsingen met de fiets aflegt, komt in aanmerking voor de nieuwe vervoerssubsidie.

Het gemeentebestuur keurde een subsidiereglement goed dat ambtenaren wil aanmoedigen om een fiets aan te schaffen. Wie een gewone fiets aankoopt, krijgt een financiële ondersteuning van 40%, met een maximum van 200 euro.

Voor de aankoop van een elektrische fiets voorziet het gemeentebestuur in een subsidie van 40%, met een maximum van 400 euro, op voorwaarde dat de ambtenaar op meer dan 5 kilometer van zijn werkplek woont. Wie dichterbij woont, komt in aanmerking voor een subsidie van 30%. Een bijkomende voorwaarde stelt dat de fiets in een Kontichse fietsenwinkel aangeschaft moet worden.

“Met die bepaling willen we de Kontichse handelaars ondersteunen”, zegt schepen van Mobiliteit Willem Wevers (N-VA).

Kritiek

Raadslid Wim Claes (Open Vld) noemt de subsidie een losse flodder die niet door een visie wordt ondersteund.

Zowel oppositieleden Luc Blommaerts (CD&V) als Marleen Van den Eynde (Vlaams Belang) vragen zich af of je deze subsidie kunt beperken tot één deel van de inwoners.

“Mensen die het zich financieel niet kunnen veroorloven om een elektrische fiets aan te kopen, draaien via de gemeentebelasting wel mee op voor de aanschaf van fietsen voor de ambtenaren”, klinkt het.

(GVA, phde)