Gemeente Kontich weigert groepswoningbouwproject in Kontich-Kazerne

Op 20 december 2021, over deze onderwerpen: Adviesraden, Gemeentebestuur, Gemeenteraad, Ruimtelijke ordening

Op vraag van het Schepencollege van de Gemeente Kontich zullen de raadsleden van Open Vld en N-VA op de gemeenteraad van maandag 20 december a.s. geen groen licht geven voor de bouw van een groepswoningbouwproject met twintig appartementen en negen eengezinswoningen.

Het Schepencollege stelt een weigering voor omwille van het feit dat de voorgestelde wegenis niet strookt met de doelstellingen van artikel 3 van het gemeentewegendecreet, waarbij men stelt dat men de structuur van de gemeentewegen enkel wil verbeteren door aan de behoeften van zachte mobiliteit te voldoen.

“Er wordt vaak gezegd dat Kontich volgebouwd wordt. Een belangrijke nuance in dit verhaal is dat we mensen hun eigendomsrecht dienen te respecteren: wie een bouwgrond bezit, heeft het recht om die maximaal te bebouwen. Voor sommige vergunningsaanvragen zijn er onvoldoende argumenten om het project te weigeren. Wanneer er wél argumenten zijn om een aanvraag te weigeren, dan doen we dat ook. Zo lopen er momenteel meerdere juridische procedures tegen projectontwikkelaars wiens aanvraag door het schepencollege geweigerd werd. Denk maar aan het  groepswoningbouwproject ‘Rijkerooi’ aan de Reepkenslei en de ontwikkeling van het binnengebied tussen de Expressweg, Prins Boudewijnlaan en de De Villermontstraat, samen goed voor een 200-tal woonentiteiten”, aldus Schepen Karel Van Elshocht (Open Vld).

Om het landelijke karakter van de Kontichse buitengebieden beter te bewaken én vol in te zetten op de verdichting van de kern, schreef Schepen van Omgeving Karel Van Elshocht reeds een nieuw gemeentelijk bouwreglement.  Projectontwikkelaars zullen minder wooneenheden kunnen realiseren in Kontich en zullen daar meer voor moeten betalen. Vorig jaar kocht de gemeente van een projectontwikkelaar gronden, zodat de open ruimte in de dorpskern van Waarloos definitief behouden bleef.