Gemeente investeert zonder belastingen te verhogen

Op 17 december 2015, over deze onderwerpen: Financiën

Zonder de belastingen te verhogen wil het gemeentebestuur (N-VA en Sander) heel wat investeren. De Edegemsesteenweg wordt vanaf volgend jaar vernieuwd. Kontich heeft evenwel 11,5 miljoen euro schulden.

De inwoners van Kontich en Waarloos betalen 5,7 procent personenbelasting, 1.095 opcentiemen voor de onroerende voorheffing en gemiddeld 40 euro milieuheffing per gezin.

De gemeente werf een personeelslid aan voor overheidsopdrachten en het innen van subsidies. Er komt een deeltijdse begeleider voor de buitenschoolse kinderopvang in Kontich Kazerne en later ook in Waarloos.

410.000 euro gaat naar nieuwe fiets- en voetpaden. De Edegemsesteenweg wordt vanaf 2016 volledig vernieuwd. De eerste fase kost 600.000 euro.

Kontich maakt bovendien geld vrij voor de aanleg van een skateterrein en een tweede kunstgrasveld. Ten slotte wordt Landhuis Altena gerenoveerd en wordt het gemeentehuis verbouwd, samen goed voor ruim 5 miljoen euro.

Kontich heeft 11,5 miljoen schuld. Daarop moet de gemeente jaarlijks een interest van 250.000 euro betalen. Bij de aanvang van de bestuursperiode was het verminderen van de schuld met 25 procent een doelstelling. "We hebben al 20 procent weggewerkt. De resterende 5 procent moet ook lukken, ook met de investeringen", hoopt schepen van Financiën Pieter Defoort (N-VA). "Van de federale overheid heeft de gemeente nog 800.000 euro tegoed."

Het Laatste Nieuws Kontich - CML