Eerste BIN van start met bijna 150 leden

Met BIN De Reep heeft Kontich zijn eerste buurtinformatienetwerk. Dat verenigt bewoners van de wijk Reepkenslei en Tanghof en telt al meer dan honderd leden.

Burgemeester Bart Seldeslachts (N-VA) is opgetogen dat een eerste initiatief uiteindelijk van de grond is gekomen en hoopt dat het een stimulans kan zijn voor meer netwerken. “Toen ik in januari 2016 burgemeester werd, heb ik samen met de politie informatievergaderingen gehouden en dorps- en wijkraden bijgewoond om het principe voor te stellen. Zowel vanuit het dorp als in Waarloos bestond er wel wat interesse, maar telkens liep het vast op het vinden van coördinatoren. Want er moeten telkens enkele mensen zijn die de kar willen trekken. Het initiatief moet van de burgers uit komen”, legt hij uit. “Toen eind vorig jaar de wijk Reepkenslei werd geteisterd door inbraken, was dat voor enkele mensen het signaal om op te staan”, zegt Seldeslachts. “Zodoende kan nu het charter worden ondertekend en het netwerk officieel van start gaan.”

Op de avond van de ondertekening sloten nog heel wat buren zich aan en gaat het BIN onder impuls van coördinator Sophie Baeckelmans en co-coördinator Kim Cornille richting 150 leden. (bar)