Een kinderkansenplan om kinderarmoede te bestrijden in Kontich

Op 17 oktober 2022

Vandaag - op de Werelddag van Verzet tegen Armoede - lanceert het Huis van het Kind Kontich een kinderkansenplan. Met het beleidsplan wil het kinderarmoede aanpakken en kansen geven aan alle gezinnen in de gemeente. Om het plan extra kracht bij te zetten, gaan vandaag de Weken van de Kinderkansen van start. Van 17 tot 28 oktober vinden er in Kontich tal van leuke en gratis activiteiten plaats op maat van gezinnen.

“Een warm en toegankelijk sociaal beleid uitrollen is één van de beleidsdoelstellingen waartoe we ons hebben geëngageerd. Kinderarmoede aanpakken, speelt daarbij een belangrijke rol want het leven de voorbije maanden erg duur is geworden. De uitwerking van een kinderkansenplan voor onze gemeente is dan ook een belangrijk thema op de agenda. Ons plan draait rond toegankelijkheid, ondersteuning en netwerken. Zo willen we er voor zorgen dat de kinderarmoede in onze gemeente niet verder stijgt” legt schepen van welzijn, Cindy Vanbaeden (N-VA) uit.

“Aan het plan ging een uitgebreid proces vooraf. In het voorjaar deden we een bevraging bij lokale partners die in aanraking komen met kinderen van 0 tot 25 jaar en hun gezinnen. Daaruit kwam naar voren dat 1 op 2 van deze partners extra aandacht vroeg voor tieners en jongeren. Bij de verdere acties die nu voortvloeien uit het plan zullen we focussen op acties rond vrijetijdsaanbod, gezondheid en onderwijs. Ook de toegankelijkheid van de ondersteuning en het opbouwen van interne en externe netwerken krijgt prioriteit” duidt Ellen Vanassche; coördinator Huis van het Kind Kontich.

Het kinderkansenplan en de Weken van de Kinderkansen zijn een initiatief van het Huis van het Kind Kontich. Iedereen is daar welkom voor advies en ondersteuning rond opvoeden en het ouderschap of gewoon om leuke activiteiten mee te doen of boeiende vormingen te volgen. Het huis is bereikbaar via de reguliere kanalen alsook via digitale kanalen zoals ook Facebook en Whatsapp.