Aanbesteding tweede fase aanpassingswerken GASK

Op 19 oktober 2023

Onze schepen van Patrimonium Cindy Vanbaeden licht toe.

Onze academie voor schone kunsten kende heel wat bouwtechnische gebreken waartoe we ons als schepencollege hebben geëngageerd om hiervoor de nodige aanpassingswerken te voorzien.

Reeds in 2020 zijn we gestart met de voorbereidingswerken van de eerste fase, namelijk de vervanging van het buitenschrijnwerk. Deze werkzaamheden werden inmiddels uitgevoerd en afgerond, maar in tussentijd werd er niet stilgezeten en hebben we verder gewerkt aan de tweede fase van de verbeteringswerken: namelijk de optopping van de academie en energiebesparende maatregelen.

Het ontwerp heeft de ruimtes heringedeeld en binnen de richtlijnen van Omgeving een extra volume toegevoegd boven de vernieuwde kwart ronde. De toegankelijkheid werd geoptimaliseerd waardoor de minder mobile bezoeker zelfstandig alle verdiepingen en lokalen kan bezoeken in de toekomst. Er zal alvast sterk ingezet worden op een verbeterde dakisolatie, alsook de bestaande gasketel zal vervangen worden door een hoog rendementsketel. Deze zal samen (in cascade) met de net vernieuwde hoog rendementsketel in de oude vleugel het volledige gebouw verwarmen. Hierdoor kunnen we het energieverbruik alsook de Co2 uitstoot verlagen. Het volledig Co2 neutraal maken van dit gebouw zal pas kunnen wanneer ook de gevel optimaal geïsoleerd wordt. Dit wordt voorzien in een latere fase.

Er zijn dus naast extra ruimte en een verhoogde toegankelijkheid … ook heel wat energiebesparende maatregelen genomen, die mooi passen binnen de ambities van ons klimaat en energieplan.