Rijkerooistraat gaat terug open

Op 21 oktober 2014, over deze onderwerpen: Financiën, Mobiliteit, Openbare werken

Zoals u ongetwijfeld weet is de Rijkerooistraat sinds vorig jaar afgesloten voor autoverkeer. Dat was noodzakelijk door de zeer slechte staat van de weg.

Vorig jaar besliste het gemeentebestuur (onder meer) om budgettaire redenen deze buurtweg in ere te herstellen door er een grindweg van te maken. Door dergelijke, soms moeilijke, keuzes te maken zal het nieuwe bestuur in haar eerste 2 jaar meer dan 15% van de gemeenteschuld af kunnen bouwen (ca. 2,5 miljoen euro). Dat doen we trouwens zonder de belastingen te verhogen. De belastingdruk is al groot genoeg in België.

Omdat uit labotests bleek dat de asfalt die er lag teerhoudend was, konden de plannen voor een grindweg niet doorgaan. We moesten dus op zoek naar een andere oplossing.
Deze zomer heeft onze technische dienst voor het eerst in 20 jaar opnieuw zelf een weg geasfalteerd in Waarloos. Toen we het resultaat daarvan zagen, was de keuze voor de Rijkerooistraat snel gemaakt om ook daar te asfalteren in eigen beheer.

Nu er toch asfalt ligt willen we sommige wijken opnieuw de kans geven deze binnenweg opnieuw te gebruiken op weg naar de autostrade. Zo slagen we er ook in de drukke assen in de gemeente een beetje te ontlasten. Aangezien de Kruisschanslei in het nieuwe circulatieplan opnieuw dubbelrichting wordt, is de verwachting dat sluipverkeer minder dan vroeger gebruik zal maken van de Rijkerooistraat.

Er zal wel een enkelrichtingsregime gelden (richting Keizershoek). De straat is te smal om de zwakke weggebruiker en autoverkeer in twee richtingen te verantwoorden. De straat zal opnieuw opengesteld worden zodra de nodige signalisatie is aangebracht.

Voor verdere vragen kan u terecht bij de schepen van mobiliteit en openbare werken op volgend e-mailadres: willem.wevers [at] n-va.be ()