Kontich bouwt schulden af én investeert

Op 11 december 2013

De financiën van de gemeente Kontich zijn, in tegenstelling tot die van heel wat andere gemeenten, redelijk gezond. Daarom hoeft het gemeentebestuur haar belastingen de komende jaren niet te verhogen, en kunnen gemeente en OCMW samen voor 21 miljoen euro investeren. Bovendien wil het college haar gemeentelijke schuld met 25 procent terugschroeven. Zo moet de schuld tegen 2019 dalen van 16 tot 12 miljoen euro.

Een kort overzicht van de belangrijkste acties:

- Het hoogste bedrag, zo'n drie miljoen euro, gaat naar de verbouwing en uitbreiding van het gemeentehuis.

- De Edegemsesteenweg, de Nieuwstraat en de Schoolstraat worden volledig vernieuwd. Kostprijs: 1,4 miljoen euro.

- Van het Sint-Jansplein wil de gemeente een aangename ontmoetingsplaats maken, in combinatie met de bibliotheek en de gebouwen van herberg De Ploeg. Er wordt overwogen om er een dorpsbrouwerij in onder te brengen.

- In het parkdomein Altena investeert de gemeente Kontich 1,2 miljoen euro.

- De brandweer krijgt een nieuwe ladderwagen van 750.000 euro, en het aantal wijkagenten stijgt van vijf naar acht.

- Op korte termijn wordt er bij het OCMW één personeelslid aangeworven en tegen volgend jaar komen er twee halftijdse medewerkers bij.

- Gebouwen die niet meer worden gebruikt worden verkocht. Een voorbeeld hiervan is de pastorie van Waarloos, al wordt het nut van die verkoop door de oppositie betwist.

- Kontich investeert in een nieuw verkeerscirculatieplan voor het dorpscentrum. Maandag worden de resultaten van het voorafgaande onderzoek voorgesteld.