Antwerpse Ring is van iedereen

Op 24 december 2009, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De burgervaders en -moeders hebben gelijk. Ten tijde van het referendum over het BAM-tracé voor de Oosterweelverbinding hadden ze geen recht op inspraak, want toen ging het om een lokale volksraadpleging en dat was volgens het Vlaamse decreet louter een zaak van de Antwerpenaars. Maar nu dat achter de rug is en de jacht op goede oplossingen opnieuw open is verklaard, lijkt het logisch dat de rand meepraat. De Ring is er tenslotte voor iedereen.

Bij het ontwarren van de verkeersknoop moet er inderdaad verder worden gekeken dan de Ring. De flessenhalzen tussen die Ring en de andere snelwegen zijn een dagelijkse bron van ellende. Ook een aantal gewestwegen schreeuwt om verbetering. Voor al die knelpunten heeft de BAM nooit oplossingen gezocht, omdat dat niet haar opdracht was. Toen de BAM het levenslicht zag, had de Vlaamse administratie de belangrijkste keuzes al gemaakt.

Achter de actie van de 29 burgemeesters schuilt ook een politieke agenda. CD&V en N-VA zijn munitie aan het verzamelen voor het debat met hun regeringspartner sp.a, die hen bij het referendum in het stof heeft doen bijten. Dat willen ze niet nog eens meemaken. En dus mobiliseren ze hun sterkste troepen, die zich bevinden in de Antwerpse rand. Niet toevallig is de actie van de club van 29 een initiatief van de CD&V-burgemeesters van Hove, Edegem, Kontich en Lint.

En zo krijgen we straks een stevig debat tussen stad en rand. De rand vindt dat de Ring moet worden gesloten. Dat kan met een brug of een tunnel, maar ook via de realisatie van de Grote Ring, die het verkeer wegduwt van de stad in plaats van het massaal door de stadskern te jagen. Een valabel plan, dat in een grijs verleden werd vermoord... door enkele illustere burgemeesters van de rand.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is